POWERHOUSE
DRØBAK MONTESSORI
NORGES MEST
MILJØVENNLIGE SKOLE
Skolen er bygget for å øke forståelsen for, undringen over og respekten for naturen.

Drøbak Montessori Ungdomsskole ble etablert i 2005 og har i dag 60 elever fordelt på trinn 8. – 10. Skolen holder til i Batteriveien 1, 1443 Drøbak, med skogen som nærmeste nabo, samtidig som det er kort vei til både Drøbak sentrum og bussforbindelse mot Oslo, Ås og Ski.

Ungdomstiden er for mange den mest utfordrende perioden i livet. Hjernen er under omstrukturering og konsentrasjonen er lett påvirkelig. Det er en periode i livet hvor en kan føle seg redd og usikker og samtidig verdens beste og sikker på alt. Dette ser vi på nært hold hver dag i møte med ungdommene. Gjennom et inkluderende og trygt skolemiljø vil ungdommene oppleve høy trivsel og faglig utvikling gjennom teoretiske og praktiske løsninger. Dette vil føre til økt selvtillit og tro på seg selv. Etter endt skolegang ved DMU vil ungdommene ha fått et godt grunnlag og utgangspunkt til videre studier, arbeidslivet og i møte med livet generelt. Ungdommene vil være gode bidragsytere til det moderne samfunnet både nasjonalt og internasjonalt. Vi ønsker at de skal se tilbake på sin ungdomstid ved DMU med glede og optimisme. 

Visjonen vår er å hjelpe ungdommene å utvikle en sterk følelse av egenverd, identitet og tydelig forståelse av deres meningsfulle og viktige rolle i samfunnet for øvrig.

Ungdommene skal være godt forberedt faglig slik at de umiddelbart kan fortsette studiet gjennom videregående skole og universitet, og de skal føle seg rustet til å ta fatt på voksenlivet med en sterk følelse av sosial og økonomisk uavhengighet.

LÆRING GJENNOM OPPLEVELSE

Visjonen vår er Læring gjennom opplevelse. Denne visjonen synliggjøres i form av våre 5 prinsipper:

Gjennom frihet til å velge og reflektere opplever ungdommene å bli selvregulerte og selvstendige. Ungdom ønsker å bli økonomisk og sosialt uavhengige. Det er vår plikt til å legge til rette for dette.

Sosialisering er særdeles viktig for denne aldersgruppen. Gjennom samtaler og diskusjoner på tvers av trinn får ungdommene prøve ut holdninger, ideer og egne tanker. Arbeid i grupper fører til samhørighet og utvikling av egen identitet. 

Arbeid på skolen må ta utgangspunkt i at hvert menneske er unikt. Mye av undervisningen tar utgangspunkt i ungdommenes styrker og interesser. Den indre motivasjonen vektlegges. 

Ungdommene får frihet til å handle innenfor klare grenser i et nøye tilrettelagt miljø. Det er bare i en atmosfære av frihet hvor ungdommene viser seg slik de er, og hvor veilederne kan skaffe seg kunnskap om dem for å kunne gi dem den rette hjelpen og stimulansen.

Ungdommene skal ikke bare lære om bærekraft men de skal leve det.

POWERHOUSE - DRØBAK MONTESSORI UNGDOMSSKOLE